national teachers college
Voort bouwen op het bestaande. De onderwijscampussen in de Oegandese plaatsen Kaliro en Mubende zijn ingrijpend gerenoveerd en uitgebreid met een achttal nieuwe gebouwen. Bestaande kwaliteiten en rituelen zijn versterkt en zichtbaar gemaakt.
cultuur versterken
Gemeenschappen hebben een eigen cultuur die rust op gedeelde waarden en die mensen aan elkaar verbindt. De zichtbaarheid van die waarden en een respectvolle omgang met de natuurlijke omgeving is een waarborg voor een verbonden gemeenschap met een levendige cultuur.
De onderwijscampussen in de Oegandese plaatsen Kaliro en Mubende zijn ingrijpend gerenoveerd en uitgebreid met een achttal nieuwe gebouwen.
Beide campus projecten zijn onderdeel van een nationaal programma om het onderwijs in Oeganda te verbeteren door een nieuwe generatie docenten op te leiden. Naast de onderwijsvoorzieningen zijn ook goede en gezonde huisvesting, vrije tijdsbesteding, voedzaam eten en en vanzelfsprekende hygiëne onderdeel van deze ambitie. Door de studenten en docenten dit brede perspectief te bieden, binnen én buiten het klaslokaal, wordt een cultuur gecreëerd met een vanzelfsprekende betrokkenheid en balans met de leefomgeving.
Deze duurzame, holistische visie was het vertrekpunt voor de renovatie en nieuwbouw op beide locaties. Bestaande bomen en beplanting, werkende routes en rituelen zijn geïntegreerd in het masterplan. Waar mogelijk hebben we bestaande kwaliteiten zichtbaar gemaakte en versterkt.
Onze leidraad waren de oude culturele, natuurkundige en logische principes. De gebouwen, bestaand en nieuwbouw, worden allen natuurlijk geventileerd en gekoeld. Precies georiënteerde ‘zigzag’gevels minimaliseren de inval van direct zonlicht en -warmte. Waar mogelijk zijn de gebouwen opgetrokken met de hulp van lokale vakmensen uit lokale materialen zoals aardebaksteen en bamboe.
Het zorgvuldig integreren van de nieuwbouw en de eenvoudige maar goed doordachte manier van bouwen geeft ruimte aan studenten en docenten en verbeeld het gedachte goed van het nationale onderwijs programma Oeganda.
National Teachers College, Kaliro, Uganda Renovatie en uitbreiding schoolcampus
Rol: duurzaam bouwen, masterplanning, engineering, begeleiding Opdrachtgever: Ministry of Education and Sport, Enabel
Partners: Oubuntu Consulting Limited, DASUDA
eten van de eigen campus
Onderdeel van de campus zijn boomgaarden en akkers voor eigen voedselproductie. De centrale gebouwen zijn voorzien van energie efficiënte vuurovens voor de voedselbereiding.